Trek ISOspeed

Trek IsoSpeed

Siden den tradisjonelle diamantformede sykkelrammen ble oppfunnet for over 100 år siden, har én grunnleggende utfordring holdt stand, nemlig hvordan man får sykkelrammen stiv nok til å være effektiv og forutsigbar, men samtidig smidig nok til å jevne ut trettende støt fra ujevnt underlag.

Snill sykkel, knallhard ytelse

Dusinvis, kanskje til og med hundrevis, av ideer som skulle løse kompromisset mellom stivhet og smidighet har blitt testet, med varierende hell, deriblant en rekke vibrasjonsdempende materialer og dempesystemer. Men til tross for alle de hederlige forsøkene var ingen av ideene effektive nok for mer erfarne syklisters kresne smak. Men det var før 2012. Før IsoSpeed.

IsoSpeed utfordrer tradisjonell sykkelrammedesign. IsoSpeed er fri for de vanlige tilnærmingene til smidighet (som fjæring, gummi eller en vibrasjonsdemper), og holder på den diamantformede rammegeometrien, men «frikobler» seterøret fra overrøret, noe som gjør at seterøret kan bøye av for kreftene fra veien. Resultatet er en sykkel som beveger seg med veien samtidig som den beholder følelsen og effektiviteten til en tradisjonell landeveissykkel.

Denne frikoblingen oppnås på to måter, avhengig av sykkelmodellen. Begge metodene leverer en betraktelig mer smidig sykkelfølelse på en like effektiv måte.

 

Hva gjør IsoSpeed?

IsoSpeed reduserer støt fra underlaget og gjør at syklisten holder seg sprek lenger. Mindre juling = sparte krefter. Sparte krefter = høyere hastighet.

isospeed_1-up_16x9-1280

Er det bevist?

Utviklingsprosjektet bak IsoSpeed begynte da vi utfordret oss selv til å bygge en raskere landeveissykkel til vårt profesjonelle sykkelteam som konkurrerer i de svært tøffe endagsvårklassikerne, som Strade Bianche, Flandern rundt og Paris–Roubaix. Alle disse rittene, som er blant verdens mest berømte, har store innslag av grus, jord eller brostein. Siden Domane, Treks første sykkel med IsoSpeed, kom i 2012, har alle disse rittene blitt vunnet av en sykkel med IsoSpeed.

isospeed_2-up_16x9-1280

Hvordan ble IsoSpeed utviklet?

IsoSpeed ble utviklet gjennom et partnerskap mellom Treks ingeniører og Fabian Cancellara, en av verdens mest suksessrike klassiker-ryttere. Profesjonelle syklister spiller en nøkkelrolle i utviklingsprosessen av verdens beste sykler. De sykler mer enn noen, og er i stand til å granske små detaljer og gi den verdifulle tilbakemeldingen ingeniørerne trenger for å skape verdens beste sykler. Hvem passer vel bedre til å presse Trek til nyskapning enn de som er avhengige av syklenes ytelse?

Hva er ulempene?

Vi har ærlig talt ikke funnet noen. IsoSpeed gir den samme kraftoverføringen og de samme egenskapene som en vanlig karbonramme har, men med merkbart mer smidighet. Det veier ikke noe mer, det krever intet vedlikehold, og rammen omfattes av Treks begrensede livstidsgaranti, som er den beste i bransjen. Hvis du oppdager et problem med IsoSpeed, vil vi gjerne høre om det.

isospeed_front_1280

IsoSpeed i front

En ting Trek stadig fikk høre fra syklister som hadde syklet med IsoSpeed bak, var at selv om de nå kunne forsere røffere brostein enn før, så kjente de fortsatt støt fra veien opp gjennom armene via forhjulet. Løsningen vår ble å ta IsoSpeeds funksjonalitet og flytte den fremover på sykkelen. Den samme teknologien som gir utmerket smidighet ved setet gir nå smidighet i front også.

IsoSpeed i front sitter øverst på styrelageret, i form av en vippekopp som ligner den IsoSpeed bak har. Denne gjør at kronerøret kan bøye av, noe som gir ekstra smidighet foran på sykkelen. Vippekoppen har null bevegelighet sideveis, så sykkelen kan styres og håndteres presist.

 

IsoSpeed finnes på følgende Trek sykkelmodeller:

 

Trek-logo-100x100