TREK TERRENGSYKKEL DEMPING

abp-trekspesial-600

ABP

ABP står for "Active Braking Pivot". Før Treks patenterte ABP kom, var en aktiv bakdemper under bremsing kun en myte. Etter ABP ble det mer kontroll og en bedre verden for terrengsykler. Les mer

 

reaktiv-trekspesial-600

RE:aktiv

RE:aktiv har sitt opphav i bilsport, og er en fullstendig ny tilnærming til bakdemping. Resultatet er bedre flyt og bedre sykler. Les mer

 

floater-trekspesial-600

Full Floater

En bakdemper som flyter, kan finjusteres etter enhver syklists behov. En demper til enhver sti? Genialt!
Les mer

ABP (Active Braking Pivot)

abp_top-1920

Brems senere, behold kontrollen

Bakdemperen er en av tidenes viktigste nyskapninger på sykkelfronten. Den skal holde deg i kontakt med bakken og sørge for at du beholder kontrollen. I årevis har de forskjellige opphengene ikke klart å levere denne teknologiens fordeler under oppbremsing. Bremsing har ført til at demperen har låst seg. Men det var før Trek lanserte Active Braking Pivot (APB), et patentert system som ble utviklet for å sørge for at bakdemperen fungerer perfekt under bremsing. Nå er det slutt på hakking og utilsiktet skrensing – fullstendig trygghet både når du bremser og ikke. Det er det ABP gjør.

 

abp_action-2-1080

Heltidsjobb

Innovasjon innen demperteknologi har gjort terrengsykling raskere og tryggere, og har gjort det mulig for flere å ha det gøy. Mange av disse syklistene har sannsynligvis opplevd hvor frustrerende det er at bakdemperen låser deg under oppbremsing før store hindringer eller krappe svinger.

Du vet hvordan det er: Du bremser, gaffelen komprimeres, bakdemperen strekker seg ut, og ingen av dem fungerer godt. Bakhjulet spretter over humpene og gir deg følelsen av at sykkelen prøver å kaste deg av, og du mister motet når dempingen svikter når du trenger den som mest. Du står igjen med valget mellom å bremse opp tidlig – noe som ødelegger flyten – eller prøve å rase gjennom steder du ikke er trygg nok på til å sykle aggressivt gjennom.

Ved å flytte opphengets bakre dreiepunkt har Treks ingeniører skapt et system som hindrer låsing. Dempingen fungerer også under bremsing, og du slipper å velge mellom å stole på bremsene eller demperne i heftig terreng. Med ABP samarbeider de.

Dette gjør at bakdekket holder seg godt plantet i bakken når demperen jobber. Mer bakkekontakt gir bedre bremsekraft, noe som betyr at du ikke trenger å bruke bremsene så mye. Når belastningen på gaffelen reduseres, bevares stabiliteten og kjøreegenskapene du trenger for å tråkle deg gjennom ei steinrøys i fart.

Tøft terreng krever dempere som fungerer hele tiden – både når du bremser og ikke.

abp_action-4-600

 

Konkurransefortrinnet

ABP ble utviklet for å forbedre sykkelopplevelsen for terrengsyklister på alle nivåer, men ytelsesfordelen det medfører gir et durabelt fortrinn i konkurranse. Fordi det gir bedre bakkekontakt og dermed også bedre bremseeffektivitet, kan en syklist med ABP bremse mye senere enn konkurrentene. Mindre tid brukt på bremsing gir seg utslag i raskere gjennomsnittshastighet, som gir mer tid på pallen.

 

Men det er ikke alt

Kulelagrene i dreiepunktet er plassert lenger fra hverandre, takket være ABPs design. Dette gir mye mer vridningsstabilitet, en annen faktor som gjør at ABP gir den mest stabile sykkelopplevelsen.

Slik fungerer ABP

ABP er så effektivt fordi bakdemperens oppheng har et dreiepunkt som er konsentrisk med bakakselen og er koblet sammen med Treks Full Floater-system. Det konsentriske dreiepunktet sitter der setestaget og kjedestaget møtes, og består av et kulelager som sitter på en spindel som er festet i svingarmen. Denne plasseringen skaper et skille mellom bremsekreftene og demperens funksjon, og gjør at begge deler kan gjøre jobben sin uhindret.

Skivebremsen sitter på en separat bremsearm som gjør at den "flyter" uavhengig av rammen og demperens bevegelser. Som resultat blir den relative rotasjonen mellom bremseskiven og kaliperen redusert i forhold til mange andre utforminger.

ABP skiller seg fra andre flerleddsoppheng ved at den tillater endringer i design på en del av systemet uten at det går utover de andre delene. ABP gjør at Trek kan ta for seg optimal bremseytelse, demperytelse og pedalsystemer hver for seg, og at hvert aspekt som påvirker sykkelopplevelsen kan finjusteres.

Syklisten kan forvente seg bakkekontakten og dempingen som kom med flerleddsoppheng, så vel som akselerasjonen, responsen og holdbarheten som man vanligvis bare får med et enkeltleddsystem.

Resultatet av disse nyskapningene? Mer aktiv demping, økt bremsekraft og en raskere, mer kontrollert sykkel!

abp_action-1080

Det fungerer så bra at Trek bruker det overalt

Bremsing og humper er felles for alle disipliner – derfor er hele Treks fulldemper-sortiment utstyrt med APB.

 

ABP er tilgjengelig på:

RE:aktiv

reaktiv_top-1920

Bedre flyt, bedre tur

Enhver terrengsyklist kjenner lykksaligheten man opplever når det eneste man fokuserer på er stien. Ingenting som distraherer – ei heller inkonsekvent demperytelse. Det er det det handler om. Mer flyt er den største gaven RE:aktiv gir.

Du kan akselerere så aggressivt som du vil uten å tape energi på pedalgynging. Du kan med trygghet velge røffe, tekniske linjer og vite at bakdemperen gir umiddelbar, smidig respons. Du kjenner forskjellen med en bakdemper som umiddelbart går fra myk til fast idet du flyr ut av svingen. Du opplever hvor herlig det er å være der i øyeblikket.

RE:aktiv gjør nøyaktig det du trenger, akkurat når du trenger det. Det er slutt på justeringer ute på stien. Du slipper å velge mellom effektivitet og kontroll – ren pålitelighet og moro, uansett hvilke utfordringer stien byr på.

 

reaktiv_action-1080-1

Fra racerbanen til gravityparken

Hva har Formel 1 og terrengsykling til felles? Begge stiller høye krav til dempersystemer, og krever det ypperste av stabilitet og kontroll på rettstrekker og i svinger, i kombinasjon med evnen til umiddelbart å reagere på plutselige humper. I årevis har den største utfordringen byggere av terrengsykkeldempere har stått overfor vært å lage en bakdemper som er fast når man tråkker og i svinger, men i stand til å bli myk for å håndtere plutselige støt, uten at du mister linja.

RE:aktiv er teknologien som leverer akkurat det. Det treghetsventiler prøvde på i årevis er nå oppnådd. RE:aktiv er fast når man tråkker, men gir en jevn, umiddelbar overgang til myk

kontroll, noe som gir deg trygghet til å bruke sykkelen slik den skal brukes. RE:aktiv gir deg det beste fra begge verdener til enhver tid. Det er ikke to innstillinger, men en integrert del av bakdemperens utforming som sørger for at du er klar for enhver hindring stien har å by på.

RE:aktiv ble utviklet i samarbeid med ekspertene hos Penske Racing Shocks, verdenslederen innen spesialbygging av dempere til bilsport, og FOX, og er det man får når de beste hjernene innen demperdesign tar sikte på å skape den mest raffinerte demperteknologien sykkelsporten har sett.

reaktiv_action-600-1

 

Formel 1 tilknytningen

RE:aktivs "intuisjon" skyldes dens regressive dempesystem. Regressiv demping er velprøvd innen den krevende Formel 1-verdenen, og er dynamisk og allsidig. De fleste dempersystemer til terrengsykkel benytter progressiv eller digressiv demping, som ganske enkelt ikke reagerer like effektivt på mange hindringer. Slike systemer sliter også med overgangen mellom den aktive, støttende og kontrollerte fjæringen man trenger i svinger og den faste tråkkeffektiviteten man trenger for å få opp igjen farten på mindre krevende deler av stien.

Da Treks ingeniører innså hvor effektiv denne teknologien var innen Formel 1 – der førerne treffer på humper og svinger i 320 km/t – skjønte de at den kunne komme til nytte innen sporten vår. Penske Racing Shocks er de beste, så et partnerskap ble inngått, og prototyper ble utviklet. FOX og Trek bidro med ekspertisen som trengtes for å skalere opp Penskes design, og RE:aktiv var et faktum.

Regressiv demping er mest tilpasningsdyktig

Fjæren i et et dempersystem er avhengig av effektiv demping for å fungere optimalt. Dempingen gjør sykkelen stiv når du tråkker, men kommer i veien for deg når du møter hindringer eller tar svinger i stor fart.

Regressiv demping virker når den skal, og bare når den skal, for den aktiveres avhengig av hastigheten på stempelet. Hva påvirker hastigheten på stempelet? Det meste en syklist gjør, som å tråkke, gir lav hastighet på stempelet, mens det meste av påvirkning utenfra er sammenstøt med ting som stikker opp, og dette gir stor hastighet på stempelet. Med RE:aktiv påvirker ikke små støt demperens oppførsel, men den har en terskel, og når denne overskrides, endres demperens funksjon umiddelbart og drastisk.

En plutselig økning i hastigheten på stempelet, – altså farten bakdemperen presses sammen med – åpner demperen og gir en myk og kontrollert respons. Det er som å ha to forskjellige bakdempere.

Vanlig påvirkning fra syklisten skaper ikke nok fart til å åpne bakdemperen, noe som er grunnlaget for RE:aktivs evne til å skille tråkking fra påvirkning som krever fjæring. Når brå hindringer påtreffes, går ikke bakdemperen i veien for seg selv. Prosessen reverseres like raskt som den ble satt i gang, og dette betyr ikke at du mister fjæringen på hindringen, men du ofrer ikke effektivitet i overgangen heller. Hastigheten i denne overgangen er det som gir RE:aktiv dens unike følelse – en følelse syklister har ønsket seg i årevis.

Ingen nøling

I årevis har treghetsventiler stått for dempingen i terrengsykkeldempere. Denne teknologien er flink til å holde seg lukket og gi effektivitet, men den tilpasser seg ikke forandringer i terrenget på en god måte.

RE:aktiv ble designet for å takle den fremste ulempen ved disse systemene: det at de trenger for mye påvirkning for å aktiveres. Fordi treghetsventiler reagerer på kraft, åpner ofte ikke bakdemperen seg når den skal. Kanskje aktiveres ikke bakdemperen din før andre eller tredje støt i en teknisk del av stien, og du mister kontroll og feedback i mellomtiden.

Problemet vedvarer når du er over hindringen eller rundt svingen, der du får en forsinkelse før demperen skjønner at den ikke lenger trengs og blir fast igjen. Treghetsventiler fungerer altså, men de bruker litt tid på å skjønne hva som foregår. De blir lett forvirret i terrenget fordi de ikke kan skille mellom forskjellige påvirkninger og ikke vet om de skal lukke seg eller åpne seg i varierende terreng. For å si det enkelt: Andre løsninger mangler RE:aktivs intuitive og umiddelbare respons.

reaktiv_action-1080-2

Still den inn og la den være

RE:aktiv ble designet som et utfyllende element til eksisterende demperinnstillinger, som "klatre" og "sti"-moduser.
RE:aktiv fungerer effektivt i alle disse modusene, så det er bare å velge riktig innstilling og kjøre på. Hadde det ikke
vært herlig å slippe å ødelegge flyten med bytting av demperinnstilling underveis? Det gjør at bakdemperen fungerer bedre hele tiden.

 

Hvor finner jeg RE:AKTIV?

RE:aktiv er utviklet eksklusivt for Trek for å integreres sømløst i våre fulldemper-rammer.
Utvalgte 2017-modeller av Top Fuel, Fuel EX, Remedy og Farley EX er for øyeblikket utstyrt med teknologien.

Full Floater

floater_top-2-1920

Smartere vandring

Den vanlige debatten når man skal kjøpe en fulldempet terrengsykkel går omtrent slik: Skal jeg kjøpe den raskeste og mest effektive sykkelen, eller en mer kapabel, allsidig plattform som kommer frem hvor som helst?

Generelt kan man si at mer vandring gir større kapabilitet, men mindre effektivitet. De fleste syklister holder seg ikke til én enkelt måte å sykle på eller én bestemt sti, og å finne en sykkel som er effektiv i alle situasjoner kan være vanskelig.
Full Floater ble utviklet som en løsning på dette. En bakdemper med Full Floater-oppheng gir følelsen av mer vandring enn den samme demperen med et vanlig oppheng. Fordi Full Floater gir bakdemping med ekstrem smidighet og respons, føler syklisten større trygghet i en rekke situasjoner som oppstår på tekniske stier.

 

floater_action-1080-1

floater_600

 

Bunnløs følelse

Full Floater er et bakdemperoppheng med to frie festepunkter som gjør at demperen "flyter" gjennom hele bevegelsesspekteret, noe som gir følelsen av en bunnløs demper, og gir uovertruffen bakkekontakt i all slags terreng. Full Floater øker ikke demperens vandring, noe som er fordelaktig når det gjelder tråkkeffektivitet og hvordan sykkelen føles på mindre lumske deler av stien.

Mange syklister har opplevd smellen når man bunner en demper med enkeltleddsoppheng, og følelsen av frustrasjon når demperen beveger seg gjennom midtre del av vandringen for fort. En bakdemper med Full Floater-oppheng kan finjusteres slik at den oppfører seg mer effektivt gjennom hele vandringen. Denne konfigurasjonen gir samtidig en mer allsidig og forutsigbar fulldemperopplevelse.

Med Full Floater kan dempingen finjusteres så den reagerer effektivt på små og store støt – fra å jevne ut vaskebrett til å hjelpe deg med å bevare kontrollen når du lander etter et stort dropp. Hele systemet er justert slik at det samarbeider harmonisk med den bestemte fjæren (luft- eller spiralfjær), ved å gi bakdemperen riktig vektstangvirkning til enhver tid. Du opplever rett og slett mer stabilitet og kontroll, uten at pedalene gynger eller at demperen jobber for mye.

full_floater-priciple

Hvordan kan en bakdemper flyte?

Mange bakdempere er festet rett i rammen, men Full Floater holder demperen i et oppheng mellom vippeleddet og et festepunkt på svingarmen. Resultatet blir at demperen "flyter" mellom to kontaktpunkter som er adskilt fra rammen. Systemet fungerer sammen med EVO-leddet, som er et trekantet vippeledd som kobler sammen setestagene, seterøret og demperen. Kjedestagene og demperen er indirekte sammenkoblet via et mindre feste som beveger seg oppover.

Da de festet bakdemperen i to bevegelige punkter i stedet for ett, oppdaget Treks demperingeniører at demperens ytelse kunne finjusteres i større grad. Med to bevegelige fester som kan manipuleres og kontrolleres, kan ingeniørene justere den umiddelbare vektstangvirkningen gjennom hele demperens vandring. Denne økte presisjonen gir et system som er aktivt over små humper, gir utmerket støtte halvveis i vandringen, og gir en forsiktig økning i motstand mot bunnen. Bakdemperen føles rett og slett mer kontrollert uansett forhold.

Lav og sentrert, stabil og kontrollert

Selvtillit på stien avhenger av en syklestilling der du føler at du er sentrert og har kontrollen til enhver tid. Full Floater gjør at bakdemperen sitter lavt og sentrert på rammen, noe som bidrar til sentrering av masse. Rammens og syklistens vekt sentreres over kranken, eller over midten av sykkelen. Sykkelens tyngdepunkt havner rett under syklisten, på linje med syklistens vekt og bevegelse, noe som gir en sykkel som er betraktelig enklere å håndtere.

 

Rent og praktisk

Er du lei av at flyten ødelegges fordi du må justere bakdemperen? Er du konstant redd for at gjørme og rusk fra stien skal gjøre at demperen fungerer dårligere? Fordi Full Floater plasserer demperen foran seterøret, holdes pakninger og bøssinger godt beskyttet fra rusk som slenges opp av bakdekket. Dette minsker mengden renhold og vedlikehold som må utføres på demperen, og øker dens levetid. Justeringsknotter og ventiler er innen rekkevidde for en syklist på sykkelen, noe som gjør det enklere å gjøre små justeringer i farten.

 

floater_action-1280-1

Hva skiller Full Floater fra resten?

Ingen motstridende justeringskrav. Det er mange i bransjen som tilbyr demperoppheng med flere ledd, men våre tester har vist at mange av disse utformingene gir justeringskrav som går på bekostning av en eller annen del av demperens vandring. Med andre ord må syklisten velge mellom å justere en demper så den er lydhør eller effektiv, mens Full Floater leverer begge deler på en gang.

Konkurrentenes utforminger kan justeres slik at demperen absorberer små humper effektivt, men da er det stor fare for at den bruker opp vandringen for fort ved større støt, og bunner. På den annen side så kan du justere disse utformingene slik at de blir stivere eller helt låst, men en så lite fleksibel løsning er langt fra ideell når man tenker på at variert terreng er det som gjør terrengsykling gøy.

 

Full Floater tar deg med hvor som helst

Kontrollert, men smidig respons gjennom hele bakdemperens vandring er fordelaktig uansett hvilken disiplin du liker best. Det er derfor du finner Full Floater på alle Treks fulldempede terrengsykler. Uansett om du sykler DH eller XC, foretrekker stisykling eller gravityparken, gir Full Floater en artigere og mer tillitvekkende fulldemperopplevelse.

Trek-logo-100x100

DEL DETTE