Før et ritt er det lurt å ha alle forberedelsene klare. Enten du skal sykle 500km eller 70km trenger kroppen påfyll underveis. Her har vi samlet noen tips rundt ernæring og hva som er lurt å tenke på underveis i rittet.

Før turen:

Frokost: Spis frokost i god tid før start! Dette burde først og fremst være basert på karbohydrater, og burde bestå av mat du er vant til å spise til frokost. Spiser du frokost for tett opp til start, risikerer du mageknip når du begynner å trø.

Hydrering: Drikke før start er essensielt! Prøv å få i deg 500ml-1000ml væske for å bygge deg opp til startskuddet går. Ikke drikk kun vann,

Se SIS sin anbefaling om hydrering her:

Under rittet:

Væske
  1. Målet er å ikke tape mer enn 2-3% av kroppsmassen gjennom rittet. For å oppnå dette bør man drikke 500 ml væske hver time, avhengig av hvor mye man svetter og temperatur/fuktighet.
  2. Fyll på væske ved hjelp av karbohydrater – Electrolyte: SIS GO Energy + Electrolyte tilfører både karbohydrater og elektrolytter noe som gir både energi og væskeinntak
  3. For å holde utholdenheten oppe mot slutten av rittet, bør man ta en SIS GO Hydro Tabletter Koffein
Energi
  1. Når man sykler i mer enn 90 minutter bør fokuset være på væskebalanse og karbohydratinntaket.
  2. Etter 20 minutter er målet å ha mellom 60-90g karbohydrater per time. Dette kan oppnås gjennom mat og drikke: Energi barer og gel
  3. Væske og væskebalansen bør komme fra: 3 stk GO Isotonic Energy Gel eller 1 stk 500 ml GO Elektrolyt &  1 stk GO Isotonic Energy Gel
  4. Det er lurt å få i seg mat under roligere partier, og gel når det er mer intensivt og bratt.
  5. Bruk koffein gel før tøffe seksjoner og mot slutten av rittet.

For lengre turer på over 90 minutter er lurt å ha fokus på inntak av væske og karbohydrater. Vi kan absorbere omtrent 60-90g karbohydrater per time, så planlegg hvor mye du trenger å ha med deg ut ifra dette.

Koffein kan være med å skjerpe sansene til en sliten rytter, og er greit å få i seg mot slutten av rittet, for eksempel fra Kvanndal og innover.

Etter turen:

Når du kommer i mål anbefaler vi SIS sine Rego-produkter. De har høy konsentrasjon av proteiner og karbohydrater, noe som er essensielt etter mange timer på sykkelen.

Se våre produkter under: