Vedlikehold av sykkel

 

Les og lær hvordan du selv kan forlenge levetiden til din kjære tohjuler.
Det er sjeldent nok bare å pøse mer olje på kjeden.

Daglig vedlikehold

Drivverk: Kjede, kassett, krankgir, forskifter og bakskifter (derailleur) er konstant utsatt for skit fra veien. Uansett om det regner eller ikke. Jo mer seig, delvis inntørket olje som sitter på kjede og tannhjul, desto mer tiltrekker det ny skit. I tillegg til slitasjen på drivverket, vil skitten kjede og wirestrømper gjøre giring tyngre og i ekstreme tilfeller helt hindre girskifting.

For konkurransesyklisten:  Forskjellen i friksjon mellom skitten og ren og nysmurt kjede er mellom 8–12 watt, alt etter tilstanden på den skitne kjede. Dvs at du må yte 8–12 watt mer for å holde samme fart!

FØR TUREN

  • Kontroller dekk, lufttrykk og at hjulene er festet
  • Kontroller bremser, bremseklosser og felger
  • Kontroller styret og styrestem

ETTER TUREN

  • Rengjør drivverk
  • Rengjør felger
  • Tørk av sykkel
  • Smør kjede

Ukentlig vedlikehold

  • Vask sykkelen med sykkelskånsomt såpevann (klut/børste)
  • Rens bremseklosser, felger, tannhjul, kjede og girarmer med avfettingsmiddel. Disc-rens for skivebremser.
  • Smør opp alle deler etter at de er tørket
  • Sjekk at bremseklosser ikke er nedslitte
  • Sjekk gir og justeringer, spesielt stoppskrue inn mot hjul (girøre kan være bøyd uten at det merkes i det daglige)
  • Kontroller at skrumoment på sete, styrestem og styret er riktig.
  • Smør kjede
  • Smør beveglige deler
  • Smør alle stilleskruer og innganger fra strømpe til wire

 

Bestill Enkel Service

Årlig vedlikehold

Sykkel som er i daglig bruk som transportmiddel eller treningsredskap, bør ha en til to totalservice i året.
Klimaet vårt krever det. Inn i vinter og ut av vinter, er riktige tidspunkter.

For sesongsyklister er det hensiktsmessig og ta full service når sesongen avsluttes, dvs på høsten hvis man setter vekk sykkel for vinteren. Med andre ord:
den tradisjonelle vårpussen bør tas om høsten. Da unngår man fastgrodde komponenter, hjullagre, styrelagre og kranklager. Alt er velsmurt og ruster ikke.

Full Service består i prinsippet av å skru sykkelen fra hverandre, rengjøre og smøre alle beveglige deler. Det er en møysommelig jobb, og bremser og gir må justeres inn på nytt. Dette er naturligvis en del av servicen.

Full Service er en komplisert operasjon og bør utføres av vårt verksted.

 

Bestill Full Service

Anbefalte vedlikeholdsprodukter